Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Corona

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 171 pagina's: 1 2 3 4 ... 91 92 93 94 95 96 97 98 99 ... 167 168 169 170 171

open/sluit de onderstaande quote:

B O M M E L schreef op 07 april 2021 om 16:48:

Nikiforov, ik ben, met alle respect, het stadium van discussieren of er een pandemie is of niet, en of mondkapjes wel of niet werken al een tijdje voorbij.



Waar in mijn reactie lees jij dan dat ik discussie wil voeren of er een pandemie is?
Dat is een definitiekwestie en volgens de definitie van WHO is er een pandemie.
'A pandemic is defined as “an epidemic occurring worldwide, or over a very wide area, crossing international boundaries and usually affecting a large number of people”. The classical definition includes nothing about population immunity, virology or disease severity'

De discussie die ik wil voeren is over hoe erg het is dat er sprake is van een pandemie of endemie en in hoeverre de maatregelen proportioneel zijn.
Een IFR van 0,15 wereldwijd en specifiek in NL, 65% van de overledenen is 80+, 90% is 70+ en vaak met onderliggende aandoeningen.
Hoeveel schade (economisch, psychologisch, sociaal) wil je daarvoor aanrichten, hoeveel slachtoffers zijn daarvoor gerechtvaardigd en wat is het einddoel.

Tot slot: waarom massale vaccinatie en vaccinatiepaspoorten een slecht idee zijn en zelf contraproductief werken.
https://www.wsj.com/articles/vaccine-passports-prolong-lockdowns-11617726629link

 

+3/-1

Sorry Nikiforov ik interpreteerde je zin denk ik niet juist.

Ik wil iig juist over een langere periode de schade beperken.

"vaccines werken" hadden we reeds samen vastgesteld dacht ik. Zo'n link naar een opinie die iets anders zegt laat ik even voor wat het is, een opinie.

 

+2/-1

Inzake mijn vraag onderaan vorige pagina B O M M E L E N:
Waar ligt de grens tussen endemie en pandemie?
En waar ligt de grens van acceptabel als je het hebt over mensen die jaarlijks sterven aan virusinfecties als covid?
Enfin, ik heb de vraag vorige pagina uitvoeriger geformuleerd..

 

+3/-1

Het artikel betoogt ook juist dat vaccins essentieel zijn maar wel alleen voor risicogroepen. Het is ook niet zomaar een opinie maar een stuk van gerenommeerde wetenschappers.

NB. Kuipers bevestigt zojuist bij Op1 dat wat hem betreft sprake is van een endemisch virus.

 

+3/-1

Als we straks een miljoen prikken per week kunnen zetten, en we ons vooral richten op de eerste prik zoals Kuipers zei... dan hebben we in 3 a 4 weken tijd toch iedereen boven de 50 gevaccinneerd? Wie liggen er dan nog op de IC? Wie liggen er nu nog op de IC?

 

+3/-1

Wethouder,

Je kunt neem ik aan net als Nikiforov zelf opzoeken hoe een pandemie kan worden gedefineerd. Ik neem daarom voor het gemak dat je niet een complete, algemene beschrijvingen zoekt, maar meer op zoek bent mijn specifieke interpretaties daarvan. Endemisch betekent m.i. primair dat we als mensheid het niet meer als haalbaar achten om een virus totaal te elimineren; het is effectief een (gezamenlijke/meerderheid/machts) keuze om de radicaliteit van totale eliminatie niet te verheffen boven de offers die dat bewerkstelligen zou vergen. Primair zijn 'pandemic' en 'endemic' niet 'mutual exclusive terms'.

Gegeven die basis: met 'van pandemic to endemic' wordt m.i. bedoeld dat we dat globale verspreiding terug brengen naar lokale uitbraken, en dat de afhankelijkheid van wat er aan 1 kant van de planeet veel minder dan nu invloed heeft op wat er elders onstaat; dat betekent het doorbreken van herhaaldelijke golven (van vergelijkbare omvang) die we het afgelopen jaar in vrijwel elke regio hebben gezien. En dat is m.i. de voorwaarde om herhaaldelijke draconische maatregelen te voorkomen, wat op zijn beurt weer toelaat dat de secundaire schade van de pandemie enorm beperkt kan worden. Dat laatste lijkt mij een gezamenlijk doel dat alle goedwillende mensen met de meest verschillende grondhoudingen en meningen delen.

open/sluit de onderstaande quote:


Je kunt dus in mijn ogen best aannemelijk maken dat het aantal griepdoden als je dat gelijk aan coronamethodieken zou testen en registreren, hoger uit zou vallen.


Uiteraard gaat dit niet op onder dezelfde aanpassingen kwa menselijke interactie. B.v. afgelopen winter was er bijna geen griep meer vergeleken met 2 a 3 jaar terug. Corona is, epidemilogisch gezien, vele malen meer besmettelijk.

De vergelijking die je maakt lijkt mij op eerste gezicht dan ook een zinloze, en dit is niet bepaald een discussie vertakking waar ik verwachtingen van heb dat het nieuwe inzichten levert (sterker nog ik verwacht een vrij snelle return tot precies de punten die op zich best productief hebben uitgediept in de vorige paar paginas). Maar goed, you take it where you wish to take it.

 

+3/-1

open/sluit de onderstaande quote:

B.v. afgelopen winter was er bijna geen griep meer vergeleken met 2 a 3 jaar terug


Vergeef me dat ik daar erg sceptisch over ben.
Er worden per dag ergens rond de 62000 mensen getest op corona. Ik zie geen percentage maar je mag redelijkerwijs aannemen dat het overgrote deel van die mensen zich laat testen omdat ze klachten hebben,
Toch testen "slechts" ergens tussen de 7.5 en 8.5 % van die mensen positief op corona. Ik vraag mij dan werkelijk af wat dat andere percentage van de mensen wat zich laat testen feitelijk had wat de trigger was om getest te worden?!

 

+3/-1

Inhoudelijke reactie van HerstelNL op de Internetconsultatie voor de 'wet testsamenleving'
https://www.herstel-nl.nl/wp-content/uploads/2021/03/ConsultatieTestWet_HerstelNLFinaal02.pdflink

Vijf pagina's met goed onderbouwde, inhoudelijke kritiek op de controlesamenleving waar we in worden geloodst.

Als deze wet er doorheen komen is het echt dag 'normaal'. Hetzelfde geldt voor die uitspraak van dat zogenaamde Europese Mensenrechtenhof over vaccinatieplicht. Sowieso al cynisch hoe 'recht' en 'plicht' op deze manier in een zin samenkomen.

Precies wat ik al langer voorspel. Geef overheden de gelegenheid om hun controlemogelijkheden uit te breiden en hier een wettelijke basis voor te creëren en je komt er nooit meer vanaf. Dit soort waanzin heeft niets helemaal niets meer te maken met het onderdrukken van een pandemie. Dit is ordinaire macht om op ieder moment en op iedere plek controle uit te oefenen. Combineer dat met de digitale middelen die ervoor worden ingezet en hetgeen we nu in China al zien wordt ook hier in no-time ingevoerd.

 

+3/-2

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 08 april 2021 om 21:21:

open/sluit de onderstaande quote:

B.v. afgelopen winter was er bijna geen griep meer vergeleken met 2 a 3 jaar terug


Vergeef me dat ik daar erg sceptisch over ben.
Er worden per dag ergens rond de 62000 mensen getest op corona. Ik zie geen percentage maar je mag redelijkerwijs aannemen dat het overgrote deel van die mensen zich laat testen omdat ze klachten hebben,
Toch testen "slechts" ergens tussen de 7.5 en 8.5 % van die mensen positief op corona. Ik vraag mij dan werkelijk af wat dat andere percentage van de mensen wat zich laat testen feitelijk had wat de trigger was om getest te worden?!




In mijn omgeving vooral keelontstekingen en infecties en ik vermoed ook een klein gedeelte vals negatief ( hoor je nooit iemand over maar is waarschijnlijk een veel groter probleem dan vals positief).

 

+1/-0

Op al die aantallen mensen met "griepachtige"klachten die zich over een langere periode in grote aantallen laten testen zit dus niemand met griep....tja...het kan..

Afgezien daarvan, het is bekend dat virussen elkaar niet dulden. De beste natural blocker van het coronavirus blijkt het verkoudheidsvirus te zijn.
Je zou op termijn er zomaar eens achter kunnen komen dat de lockdowns in die zien de dominantie van het covidvirus negatief beïnvloed hebben. Maar dat laatste is niet meer dan een persoonlijke note.

 

+1/-1

Dat laatste vind ik best een interessante gedachte, en het idee dat ik een paar paginas terug opperde om milde coronavirussen te laten helpen de schadelijke weg te drijven is gestoeld op een gelijksoortig beginsel. Maar ik zie ook mogelijke haken en ogen (b.v milde virussen die met een 'delete' naar een schadelijke muteren), ben wat dat betreft ook maar een leek met slechts wat boerenverstand, en zou eerst eens meerdere experts daarover willen horen/lezen.

Mogelijk geeft de notie dat een griep niet gepaard gaat met asymptotische overdracht (i.e. met de griep heb je intrinsiek een veel hoger gehalte aan self-regulation) wat balans tegenover je skeptiek.

 

+1/-0

Zeker een interessante gedachte. De situatie is natuurlijk extreem anders dan voorheen:

voor 2020: een samenleving die het bijna normaal vond om met verkoudheid/griepachtige klachten gewoon door te werken en leven zonder beperkingen. Perioden van weken waarin het halve land hoestend en snotterend rondliep.

Dat roept een aantal vragen op:
- hoe groot is het aandeel van asymptomatische overdracht op het totaal aantal positieve tests
- wat is de lange termijn invloed van de lockdowns en maatregelen op verspreiding, mutatie maar ook onze weerstand tegen griep en verkoudheid
- is de simpele basismaatregel 'blijf thuis bij klachten' en een strikte naleving daarvan niet voldoende. Uiteraard in combinatie met het vaccineren van risicogroepen, medicatie en op peil brengen/houden van zorgcapaciteit.

Ik ben en blijf overtuigd van met name het laatste punt. Met name omdat je dan wanneer het echt nodig is snel en doortastend in kunt grijpen en het begrip daarvoor vele malen groter zal zijn. Daar geloof ik fundamenteel veel meer in dan nu miljarden investeren in een test- vaccinatiesamenleving.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 08 april 2021 om 21:57:

Inhoudelijke reactie van HerstelNL op de Internetconsultatie voor de 'wet testsamenleving'
https://www.herstel-nl.nl/wp-content/uploads/2021/03/ConsultatieTestWet_HerstelNLFinaal02.pdflink

Vijf pagina's met goed onderbouwde, inhoudelijke kritiek op de controlesamenleving waar we in worden geloodst.

Als deze wet er doorheen komen is het echt dag 'normaal'. Hetzelfde geldt voor die uitspraak van dat zogenaamde Europese Mensenrechtenhof over vaccinatieplicht. Sowieso al cynisch hoe 'recht' en 'plicht' op deze manier in een zin samenkomen.

Precies wat ik al langer voorspel. Geef overheden de gelegenheid om hun controlemogelijkheden uit te breiden en hier een wettelijke basis voor te creëren en je komt er nooit meer vanaf. Dit soort waanzin heeft niets helemaal niets meer te maken met het onderdrukken van een pandemie. Dit is ordinaire macht om op ieder moment en op iedere plek controle uit te oefenen. Combineer dat met de digitale middelen die ervoor worden ingezet en hetgeen we nu in China al zien wordt ook hier in no-time ingevoerd.



Vrees ook dat je gelijk hebt. Mensen die zeggen: ja die 'testsamenleving' is even prima ter overbrugging... Kinderlijk naïef. Wat denkt iedereen dat er gebeurt als er na de zomer de volgende 'mega besmettelijke en gevaarlijke' variant komt? Dan moeten we gewoon weer terug in de lockdown en wachten op de volgende prikronde.

Het gaat idd op een China 2.0 lijken hier in de toekomst, met sociaal krediet systeem. Waanzinnig..

 

+4/-2

Ik zag hier laatst een bericht met de vraag wie er nu op de IC ligt, kwa leeftijdscategorie en ik vond dat een interessante vraag. Is versoepelen een goed idee?


Dankzij dit filpmpje op de VRT site (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/08/er-is-wel-oversterfte-onder-de-65-er-zijn-wel-risico-s-voor-men/link) kwam ik deze link (https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/link) tegen. Ik ben toch wel geshockeerd dat er ook in mijn leeftijdscatgerie (45+) bijvoorbeeld al (lichte) oversterfte is in Belgie en ook in Nederland. Als je naar de alleronderste grafiek gaat kun je alle landen wegklikken behalve Nederland en een leeftijdscategorie kiezen.

Nu de vraag is natuurlijk wel: Zijn die gestorven door corona of van ellende?

 

+1/-0

Ook al de 1e dode na het Janssen vaccin. Maar het zal er vast allemaal niets mee te maken hebben..

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1454243281/dode-door-bloedklachten-na-toedienen-coronavaccin-janssen

 

+2/-2

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 08 april 2021 om 21:57:

Inhoudelijke reactie van HerstelNL op de Internetconsultatie voor de 'wet testsamenleving'
https://www.herstel-nl.nl/wp-content/uploads/2021/03/ConsultatieTestWet_HerstelNLFinaal02.pdflink

Vijf pagina's met goed onderbouwde, inhoudelijke kritiek op de controlesamenleving waar we in worden geloodst.




Ik moet zeggen dat ik bij het doorlezen van deze vijf pagina's kritiek geen goed gevoel heb gekregen over het wetsvoorstel.

 

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 07 april 2021 om 18:59:

open/sluit de onderstaande quote:

B O M M E L schreef op 07 april 2021 om 16:48:

ik ben, met alle respect, het stadium van discussieren of er een pandemie is of niet voorbij.



Ok maar ik kom toch terug op mijn vaker gestelde en nog steeds niet beantwoorde vraag: Wanneer definiëren we een pandemie en wanneer vinden we dat het een endemie is?

Eerst even iets over meten en vergelijken.
- Elk jaar worden in Nederland circa 6 miljoen mensen (de kwetsbare groepen) opgeroepen voor een griepprik
- Circa de helft hiervan geeft hier gehoor aan
- Toch stierven alleen al in de winter van 2018 circa 9000 mensen aan griep!!
- Ook toen waren de ziekenhuizen overbelast.
- We hebben in de jaren nooit zo uitgebreid gemeten en getest of iemand aan griep stierf, in vergelijk met hoe nu covid gemonitord wordt.
Je kunt dus in mijn ogen best aannemelijk maken dat het aantal griepdoden als je dat gelijk aan coronamethodieken zou testen en registreren, hoger uit zou vallen.

Mijn punt nu:

Als wij al altijd jaarlijks vele duizenden doden door het griepvirus accepteren zonder lockdowns, zonder speciale maatregelen maar het als fact of reality accepteren....waar ligt dan de grens met corona voor de toekomst?

ik vind dat een zeer relevante vraag.

Ik vind dat deze moreel ethische discussie nu echt gevoerd moet worden.
En omdat we nu toch hier zijn, voer ik die discussie graag hier.
Wie??




Twee grote fouten die je hierin maakt: de griepdoden zijn zonder maatregelen, Covid19 doden ondanks de maatregelen. Accepteren we er jaarlijks 100.000 zonder de maatregelen?
Daarbij: griep over: klachtenloos.
Covid19 over: heel veel mensen die uitgeschakeld blijven voor weken, maanden, mss jaren...

Ofwel: covid19 de vrije hand geven betekent bevolkingskrimp, structureel. Plus watver overblijft van de bevolking, raakt een groot deel arbeidsongeschikt.

Ergo: geen optie

 

+3/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Twee grote fouten die je hierin maakt: de griepdoden zijn zonder maatregelen, Covid19 doden ondanks de maatregelen. Accepteren we er jaarlijks 100.000 zonder de maatregelen?


Kun je even onderbouwing geven aan dat aantal van 100.000?
Iets roepen is makkelijk maar zo voer je geen discussie.

open/sluit de onderstaande quote:

Daarbij: griep over: klachtenloos. Covid19 over: heel veel mensen die uitgeschakeld blijven voor weken, maanden, mss jaren...


Is daar ooit onderzoek naar gedaan vwb griep? Ook hier is het weer makkelijk van aannames uit te gaan, maar laat ik de zaak eens even omdraaien: de mensen die nu roepen dat covid onderschat wordt, maken in mijn ogen zelf die fout tav de griep!

open/sluit de onderstaande quote:

Ofwel: covid19 de vrije hand geven betekent bevolkingskrimp, structureel. Plus watver overblijft van de bevolking, raakt een groot deel arbeidsongeschikt.


En...... je roept maar wat.
Moet ik hier nou serieus op reageren?

 

+2/-2

Los van de aantallen doden en de eventuele gevolgen ven griep respectievelijk Covid-19 zijn er denk ik wel degelijk een paar zaken waar de discussie over moet gaan.

Kun je nu het een endemie lijkt het wel als een pandemie blijven "benaderen"?

Als we nu noch korte termijn- noch lange termijn bijwerkingen van vaccins kennen, zelfs niet weten hoe lang ze beschermen, waarom dan alle gezonde mensen ermee ( blijven )inspuiten?

Gaat die wet "testsamenleving" niet leiden tot griezelige toestanden in onze maatschappij?
Worden niet gevaccineerden dadelijk paria's?

 

+1/-1

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 171 pagina's: 1 2 3 4 ... 91 92 93 94 95 96 97 98 99 ... 167 168 169 170 171

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Corona